Frakt och logistik
När du handlar online kommer du stöta på både ordet frakt och logistik. Alla butiker har olika frakt och även avtal med olika postutdelare. I denna text kommer du kunna läsa lite om hur det går till efter det att du har beställt dina varor och få mer information om de olika ordens betydelse.
Frakt
Frakten är det som du betalar för att få dina varor hem till dig. Alla butiker har olika summor som ska betalas i frakt och ibland kan till och med frakten bli mer än det du handlar för. Då får du antingen välja att låta bli att handla eller köpa fler varor för att det ska bli lönt för dig att köpa. Ibland har även butikerna erbjudande och koder som gör att det är tillfälligt fri frakt hos dem.
Att betala frakt som kund kan varan irriterande men det är bra för butikerna, de tjänar nämligen på att du betalar frakten. Om de ska betala frakten måste de ta från sin inkomst och då kan pengarna snabbt ta slut. Trots att frakten ofta är en bestämd summa blir det mycket pengar till slut. Det är däremot gratis när kunden ska skicka tillbaka paket som de inte längre vill ha. Behöver du byta en vara till någon annan så kan du göra det och då behöver du inte betala. Beställer du sedan en ny vara får du betala igen och denna summa plus frakt ska du sedan få tillbaka av butiken.
Logistik
Logistik är planering och hantering av materialflöde och sker ofta inom e-handel och hos posten. När du har köpt din vara exempelvis hos Boonedam kommer den att hanteras av personal. Den kommer att packas och skickas vidare till posten som senare ska dela ut den. Om du har beställt stora glasdörrar från Boonedam eller andra hembutiker så kommer dessa att behöva levereras hem till dig på ett bestämt datum. Du bör vara hemma när dörrarna kommer för att ta emot dem.
Skulle du däremot beställa mindre paket kommer dessa att hanteras och sorteras hos posten för att skickas vidare till ditt lokala postkontor. Där kommer det senare skickas vidare till din postlåda eller ett utlämningsställe nära dig. Logistik är viktigt för företagens utveckling och lönsamhet. Om logistiken går bra, kommer företaget att få bra rykte och fler kunder. Skulle det däremot inte gå bra med logistiken och företagen inte får iväg paket och brev i tid så kommer det att ställa till det för dem. Att ha många kunder gör att butikerna kommer att behöva ha ett fungerande system. Har de inte det och kunderna får vänta länge på sina paket är det få som kommer välja att handla där igen.