Cykelbud
Det finns stora fordonskombinationer och så finns det mindre. När man pratar om logistik är det lätt att glömma de tvåhjuliga aktörerna som fortfarande räknas som fordon i trafiken. I det här fallet tänker vi lite extra på cykelbuden. Vilka är egentligen för- och nackdelarna med denna logistikform. Hur är det att jobba inom detta yrke och för vem passar denna arbets- och logistikform egentligen?
Cykeln har ju funnits med oss under lång tid och kommer sannolikt göra så ett tag till. Både damtrallan, racern och el-cykeln har sina nischade respektive målgrupper och områden där de passar allra bäst. När det gäller fördelar rent logistiskt så kommer cykeln till sin fulla rätt i stadstrafiken. Cykeln tar sig fram smidigt på trånga gator, kan snirkla sig förbi köer och man behöver i princip aldrig leta länge efter en parkeringsplats. Nackdelen med cykelbud är förstås den begränsade bärkapaciteten, även om det numera finns specialbyggda budcyklar som kan bära mer än vad som ryms i en vanlig cykelkorg.
Den andra stora fördelen med cykeln är förstås miljö- och hälsoaspekten. Cykelns utsläpp är och kommer alltid vara noll. Miljözoner och reglerade krav på utsläpp kommer aldrig påverka en cyklist på samma sätt som dessa kan slå mot bilister och åkare. Detta är ju inte heller en trend som ser ut att minska under överskådlig framtid, snarare tvärtom. Att den som sitter och sköter själva trampandet får bra kondition och sin dagliga träning på arbetstid måste ju också listas på plussidan.
Känns cykelbud som ett spännande yrke inom transportsektorn som du kanske vill prova på? På den här sidan kan du läsa lite mer om vad som ingår i yrket och hur en vanlig dag kan se ut för en “rider”. Spänningen och konditionen får du bägge på köpet!
Det mindre lockande med att kasta sig upp på en cykel i tät stadstrafik är förstås risken för skador och olyckor. En cykel som färdas snabbt kan vara lätt att missa för en stressad bilist. Det behövs inte heller mycket för att en cyklist ska fällas eller skadas när den möter en bil. Hjälm är numera i det närmaste en självklarhet och är sannolikt det enklaste sättet att rädda livet på cykelbudet.
Sammanfattningsvis har cykelbudet troligtvis en fortsatt roll att spela även inom framtidens logistik. För lätta transporter i tät stadsmiljö är det ofta ett oslagbart alternativ. Växande krav på minskad miljöpåverkan, både från myndigheter och kunder, är förstås också ett framtidsargument som passar cyklisterna väl. Precis som för alla yrkeschaufförer är även cykelbudet utsatt för trafikens alla risker. Kanske i något högre utsträckning. Därmed ska inte yrkeserfarenheten och professionalismen hos ett cykelbud underskattas. För rätt produkt och i rätt miljö är denne helt enkelt oslagbar.