Bilbud

Bilbud

Vi ser dem dagligen i trafiken. Med skåpbilar, minibussar och arbetsfordon är de en självklar del av trafikbilden. Den här gången tar vi med andra ord en närmare titt på bilbuden. Vad är det som utmärker dessa aktörer på marknaden och vilka för- respektive nackdelar finns det med denna form av logistik?

Självklart har bilbuden en viss fördel gentemot den lite mer tyngre trafiken när det gäller att ta sig fram i storstadsmiljö eller på smalare vägar. Samtidigt har bilbuden tillgång till högre hastigheter än till exempel cykelbuden eller mopedbuden. Det gör dem till en mer dynamisk aktör på logistikmarknaden. Detta eftersom de med andra ord kan åka hela vägen fram till en avsändare som befinner sig inne i storstaden, ta emot godset och därefter lämna området eller till och med tätorten för att med lång räckvidd kunna ta sig snabbt till en mottagare som befinner sig i en liknande icke lastbils- eller cykelvänlig position.

Nackdelen med budbilen kontra lastbilen är förstås den begränsade vikten som en personbil får bära. Detta går delvis att komma runt genom att köra skåpbilar som är registrerade som lastbilar och därmed får komma upp i vikter över 3,5 ton. Nackdelen med detta är förstås att föraren av fordonet då måste inneha körkort med behörighet C, vilket kan göra eventuell rekrytering av förare snäppet svårare.

En ytterligare aspekt som är intressant för de allra flesta aktörer är förstås ekonomin. Där får nog bilbud ses som ett slags mellanting. Ett alternativ till ännu lättare och därmed billigare transporter men likafullt betydligt billigare ägande än en tung lastbil. Som så ofta annars handlar det om att ta med sig rätt verktyg till rätt jobb. I och med att bilbud har en sådan bredd, från de allra minsta skåpen till de riktigt stora, kan dessa täcka in en stor del av en transportmarknad. Det mesta som inte flyttas på pall kanske är ett sätt att uttrycka saken. (Även om det går att köra pall i en rejälare skåpbil också, åk bara inte in med en truck…)

För en arbetsgivare är det också en fördel att, förutsatt att företaget satsar på B-bilar, rekrytera personal med rätt behörighet. Chaufförer är på många orter en bristvara, då är det en fördel att kunna ta in ordinarie eller extra chaufförer som kan jobba med sitt ”vanliga” körkort.

Om du är nyfiken på att läsa mer om hur det är att jobba extra som budbilschaffis, kan du läsa diskussionen i den här forumtråden. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *